Het huishouden; niet alles is mijn favoriet. Sommige dingen doen ik met plezier (stofzuigen, de was, lekker koken) en andere dingen omdat het moet (wc’s schoonmaken bijvoorbeeld) Maar met 3 kinderen,2 katten, iemand die volledig vanuit huis werkt en onze liefde voor het buiten zijn (en altijd iemand die daarna met modderlaarzen door de woonkamer loopt) is er altijd wel wat te doen. En daarom maak ik het mijzelf graag zo makkelijk mogelijk… geen uren aan het huishouden, maar alles snel weer netjes. Zo blijft er lekker veel tijd over voor andere dingen. Ik vertel je vandaag graag wat voor mij onmisbaar is om het huishouden onder controle te houden;
1.Functionaliteit
Ik hou van minimaliseren, maar ik hou niet van een leeg huis. Daarom ligt er bij ons gerust een Lego bouwwerk op de grond. De spullen in huis hebben een functie en als dat niet meer zo is, dan gaan ze weg. Dat betekent dat we minder spullen hebben dan een gemiddeld gezin en alles daardoor sneller gaat. Het stofzuigen gaat sneller, want er staat minder in de weg, alles is sneller stofvrij, want wat op dit moment niet gebruikt wordt ligt netjes in de kast en ga zo maar door. Zorg dus voor een huis waarin geleefd wordt, maar ook een huis waar alles een functie heeft en ongebruikte spullen weggaan, voordat je uren bezig bent met het afstoffen van spullen die er staan en waar niemand iets mee doet…
2. Alles in 1
Ik heb huishoudspullen die veel dingen kunnen doen. Zo kreeg ik een aantal jaar geleden voor moederdag een keukenmachine (Via OTTO kun je deze gemakkelijk online bestellen) en ik ben echt dol op dat ding! Hij mixt beslag als we pannenkoeken gaan bakken, ik hak er wortels mee in prachtige julienne voor de salade en nog mooier; de keukenmachine kneed deeg voor broodjes, pizza en focaccia die keukenmachine scheelt mij zoveel tijd in de keuken, ik kan ondertussen de keukenkastjes opruimen, de keuken schoonmaken en daarna meteen weer door, ideaal.
3. Meehelpen
We zijn met 5 personen in huis en dat betekent hier ook dat iedereen meehelpt, wel zo fijn!
‘ S ochtends leggen de kinderen hun bedden open en doe ik een rondje door het huis waarbij alle ramen lekker open gaan. Dustin zet de was aan, we zetten na het eten allemaal ons bord in de afwasmachine, vele handen maken licht werk en dat geldt zeker voor het huishouden. Als iedereen even meehelpt of in ieder geval zijn of haar troep achter zich opruimt, dan scheelt dat heel erg veel tijd.
4. Alles bijhouden
Het goed bijhouden is alles, want een keertje stofzuigen is zo gedaan, maar de spinnenwebben uit iedere hoek halen na 3 weken niet. Daarom is het belangrijk om alles goed bij te houden, dan is het iedere keer sneller gedaan. Ik zorg ervoor dat de was iedere dag gedaan wordt, dat droogt lekker en dan kan er de volgende dag een andere was opgehangen worden, zo krijgen we, zelfs met 5 man geen bergen en bergen wasgoed waar ik niet meer doorheen kom.
Tijdens het koken ruimen we meteen de keuken zoveel mogelijk op, tijdens het badderen van de kinderen maken we een sopje en worden meteen alle deurklinken en wc’s gepoetst en als de kinderen tussen de middag thuis een broodje hebben gegeten, dan haal ik daarna de kruimeldief tevoorschijn (ook zo’n fijn ding, die wij bij OTTO besteld hebben) en zuig meteen alle kruimels even op…. Dan mag de stofzuiger in de kast blijven staan. Door alles goed bij te houden, hoef je nooit in 1 keer een heleboel te doen en blijft het overzichtelijk.
5. Kies voor de makkelijke manier
Waarom moeilijk als het makkelijk kan?! Zo zijn er enorm veel handige huishoudtips die het leven een stuk makkelijker maken… Deze volgen wij altijd trouw op;
Zo zorg je er dus voor dat alles op rolletjes loopt en het huishouden zo gebeurt is, succes!