Ik denk dat iedere ouder dit wel herkent; Je kind gaat naar groep 1, een grote stap! Maar iedereen in de klas lijkt met elkaar af te spreken en jouw kind wordt (nog) niet gevraagd. Hoe kan dat nou? En hoe regel je een speelafspraakje goed? Ik heb vandaag een aantal handige tips voor je!
1. Niet iedereen heeft de behoefte aan een speelafspraakje;
Voor ons ouders voelt het heel vervelend als ons kind niet gevraagd wordt. Maar veel kinderen hebben, vooral in het begin op school, nog niet zo'n behoefte om met iedereen af te spreken. Ze zijn nog aan het wennen aan de klas, aan de lange dagen op school en zijn vaak na schooltijd gewoon moe. Daarnaast vergeten ze vaak ook af te spreken, kinderen krijgen zoveel nieuwe indrukken dat ze na schooltijd ook vaak blij zijn dat ze weer naar mama of papa gaan, dus in het begin hoef je je hier helemaal geen zorgen over te maken!
2. Kinderen zijn makkelijk en leren van afwijzing;
Het is ook goed om je te bedenken dat kinderen heel flexibel zijn. Ik verbaas mij er altijd over; Als ze in de speeltuin niet meer met een kindje willen spelen rennen ze gewoon weg en gaan met iemand anders spelen, haha! Kinderen denken vaak meteen aan iets anders en als iemand niet wilt afspreken, dan vragen ze iemand anders. Daarnaast is het, hoe vervelend wij het ook vinden, voor je kind best prima als iemand "nee!" zegt. Ze leren dat afwijzing er ook bij hoort.
3. Zelf regelen;
Als ouder kun je ook een grote rol hebben in het regelen van speelafspraakjes. Als je veel contact hebt op school, dan gebeurt het sowieso regelmatig dat je elkaars kinderen even op kunt vangen. Bij ons gebeurt dat in ieder geval regelmatig. Als je elkaar zo uit de brand kunt helpen met wisselende of onhandige werktijden, dan is dat helemaal handig natuurlijk!
En ik stuur de afspraakjes soms ook. Als Thijs het de hele week over een vriendje heeft waarmee hij wilt afspreken, dan herinner ik hem er soms aan na schooltijd... he Thijs; Anders vraag je of Bob (fictieve naam haha) bij je wilt spelen... en dan is het sneller afgesproken.
4. Investeren;
Als je echt merk dat je kind buiten de boot (of buiten de klas in dit geval) valt, dan is dat natuurlijk heel vervelend. Het kan helpen om zelf te investeren in een netwerk op school. Stap eens op andere ouders af, maak een praatje en vraag eventueel of jullie eens kunnen afspreken met de kinderen erbij. Dan ben je er zelf bij en kun je lekker kletsen terwijl de kinderen lekker spelen. Ik doe dit zelf regelmatig met andere moeders en ik merk dat mijn kinderen hierdoor meer spelen met de kinderen waarmee we ook buiten schooltijd afspreken.
5. Plannen!
Tegenwoordig hebben veel kinderen het druk. Maandag en donderdag gaan ze al naar de BSO en woensdag is het zwemles. Daarnaast gaan ze dinsdag naar turnen... het is handig om sommige speelafspraakjes toch te plannen. Veel kinderen kunnen bijvoorbeeld alleen op vrijdag afspreken, hou daar dan rekening mee. En vraagt jouw kind een vriendje mee en kan hij niet? Spreek dan bijvoorbeeld alvast al voor de volgende dag.
Hoe doe is dit zelf?
Ik laat de speelafspraken zelf altijd een beetje op zijn beloop. Hebben de kinderen er zin in en kan iedereen? Dan is dat prima! Lukt het niet? Dan een andere keer. Alle drie de kinderen spreken regelmatig af met vriendjes en vriendinnetjes, dus wat dat betreft vind ik het prima. Ik investeer zelf in een goed netwerk en verder hebben de kinderen het naar hun zin op school, dat is wat mij betreft het belangrijkste! Of ze nu iedere week of bijna nooit met iemand afspreken.