Tip 6; Spaar zegels of punten bij de supermarkt
Wij sparen nu een jaar punten bij de supermarkt waar wij de meeste boodschappen doen. Over de kooppunten krijgen we 6% rente (dat krijg je bij geen enkele bank meer!) Het is dus ideaal om snel een leuk extraatje te sparen (en je hebt altijd iets achter de hand)
Wij hebben het saldo vorig jaar uit laten betalen voordat we op vakantie gingen en vlak voor de December maand. Het was een leuk extraatje waar we veel mee konden doen, want hoewel wij vaak goedkoop boodschappen doen, was het beiden keren bijna € 200,-! Die 6% spaart gewoon lekker snel door.
Tip 7; Verkopen maar
Ik verkoop nog steeds regelmatig via marktplaats en Facebook groepen. En nog steeds hoor ik veel mensen zeggen dat het niet loont; Het kost teveel tijd en levert te weinig op. Daar ben ik het nog steeds niet mee eens. Ja, soms duurt het even voordat iets verkocht is, maar het levert zeker iets op. Als je kinderen hebt en dus regelmatig kinderspullen (kleding, speelgoed etc.) over hebt, dan kun je lekker verkopen. Vraag geen hoge prijzen en zet gewoon iedere week een paar spullen op marktplaats. Dan verkoopt het (bijna!) vanzelf ;)
Tip 8; 1 (of maximaal 2) is genoeg
We hebben de neiging om veel extra's te kopen, maar vaak is 1 (of 2 dingen) echt genoeg. Denk bijvoorbeeld aan een dekbedovertrek. Wij hebben er 2, maar gebruiken er 1. 'S ochtends gaat hij in de was en 's avonds is hij weer droog. De tweede gebruiken we alleen in geval van nood.
En dat is met veel dingen zo. Je hoeft geen 60 tassen te hebben (ook al vindt je het nog zo leuk) ;) Je gebruikt er toch maar 1 tegelijk.
Tip 9; Ga voor een wasbare versie
Veel dingen kun je ook als wasbare versie aanschaffen. Denk aan stalen rietjes die je kunt omwassen of wasbare watten schijfjes. Dit zijn producten die niet duur zijn als weggooi versie, maar je moet ze wel iedere keer opnieuw kopen. Kijk dus of je producten kunt vervangen in een wasbare versie, dan hoef je ze namelijk bijna nooit meer te kopen en dat scheelt.
Tip 10; Controleer de bon en vertel het als je niet tevreden bent
In de supermarkt verbaas ik mij er altijd over dat veel mensen de bon niet willen hebben. Natuurlijk is het beter voor het milieu om al die bonnetjes niet uit te printen, maar er gaat in mijn ervaring toch veel te vaak iets fout (en gek genoeg altijd in het voordeel van de supermarkt) Ik controleer dus altijd de bon en laat het even weten als het niet klopt.
Zo stonden de mandarijnen in onze supermarkt laatst 3 weken lang niet goed geprijsd. Ze waren per netje € 1,- duurder dan er bij het vak stond aangegeven. Iedere keer hebben we dat bij de kassa aangegeven en iedere keer kregen we de € 2,- voor 2 netjes terug. Dit heeft een aantal weken geduurd en aangezien er hier zo 4 netjes in de week doorheen gaan, snap je meteen waarom dit loont.
Net zoals het even melden als je fruit koopt waarvan de helft onderop rot blijkt te zijn, zo irritant! Even terug gaan en je ontvangt een nieuw product.
En zo kunnen we allemaal in 2021 ook genoeg besparen. Ik deelde al veel bespaartips, maar zal dat zeker blijven doen. Een mooi bespaarjaar gewenst allemaal ;)