Nu de kinderen weer naar school gaan en we weer in het normale ritme komen, is het tijd om het huishouden ook weer helemaal op orde te brengen! In de vakanties gaat dat toch anders dan normaal en toen het zo warm was, hebben we ook niet enthousiast lopen stofzuigen! Deze week ben ik dus weer flink aan de slag gegaan, ik vertel je vandaag hoe ik alles weer op orde heb gebracht....
Opruimen!
In de vakantie zijn we druk bezig geweest met opruimen. We zijn de kinderkamers aan het opknappen en als alles leeg moet, dan merk je pas hoeveel spullen je eigenlijk hebt. Ik ben de afgelopen jaren ook druk bezig geweest met opruimen, maar er kon nu weer veel weg. We hebben veel spullen op marktplaats gezet en voor veel spullen hebben we een klein bedrag gekregen. Veel kleintjes maken weer een groot bedrag, we hebben ons weekje vakantie inmiddels terugverdiend.
Ik merk nu ook echt dat het netter is. Minder spullen betekent echt dat het er opgeruimder uitziet en dat maakt het huishouden nu weer een stukje makkelijker.
De was bijhouden!
1 van de belangrijkste dingen in een gezin met 3 kinderen is de was. Het moet gewoon bijgehouden worden, want anders loop ik continu achter de feiten aan. In de vakantie hebben we natuurlijk ook gewassen, dat kan niet anders (I wish, haha!) maar nu kijk ik iedere dag of er een wasmand vol is of bijna vol. Voordat de kinderen de deur uitgaan naar school, staat er vaak al een was aan. Halverwege de ochtend hang ik die buiten op en s'middags vouw ik het op en gaat het de kasten weer in. Door dit iedere dag even te doen hoopt het niet op. Ik heb weleens een dag waarop ik geen was hoef te draaien, maar dat komt toch minder voor ;)
Weg met de schema's!
Op internet zijn duizenden huishoudschema's te vinden om je huishouden op orde te krijgen. Die kunnen handig zijn als je het echt niet meer ziet zitten, maar ik doe er niks mee. Ik ken mijzelf te goed.. als ik enthousiast een schema uitprint, dan volg ik het 2 weken en dan komt de klad erin. Het werkt dus niet voor mij, ik zorg ervoor dat ik s'ochtends meteen kijk wat er gedaan moet worden. Ik kijk ook hoeveel tijd ik die dag heb en bedenk dan meteen wanneer ik die klus ga doen.
Als Dustin vrij is, dan kijken we samen en doen we het huishouden ook samen, op die dagen doen we natuurlijk meer omdat we er dan samen tijd voor hebben. Ik kijk dus per dag wat er gedaan moet worden en doe dat dan ook die dag, dan krijg je vanzelf dagen waarop alles op orde is en je maar een paar kleine dingen hoeft te doen, dat vind ik veel handiger dan een schema.
Meteen even doen!
Het is een open deur, maar het is wel heel erg waar! Kleine klusjes kun je gemakkelijk meteen even doen. Ik kan de hele dag naar een volle, maar schone afwasmachine kijken... terwijl ik hem in 2 minuten uit kan ruimen en de vieze vaat er weer in kan zetten.
Ik kan mij ook de hele dag ergeren aan een vlek op de muur, maar ik kan hem ook meteen even eraf vegen met een doekje. Al die kleine dingetjes kosten veel meer tijd als je ze uitstelt. Dus zie je een klusje... doe het meteen even.
Gebruik de tijd die je hebt!
Overdag ben ik natuurlijk gewoon aan het werk en nu de kinderen naar school zijn kan ik weer even meters maken, maar dat betekent niet dat ik niet even tussendoor de was ophang of de wc even schoonmaak. Ik doe veel dingen tussendoor en al die kleine beetjes helpen lekker mee.
Afgelopen week was Thijs bij een vriendje spelen en de meiden waren moe van alle indrukken, die zaten een film te kijken. Ik ben toen de meterkast gaan opruimen en heb daar weer veel dingen uitgehaald die weg konden. Ondertussen alles even op marktplaats gezet wat er te plaatsen viel en dat was ook weer gedaan.
Ik heb zelf altijd de neiging gehad om dingen uit te stellen, het kan morgen namelijk ook nog wel... ;) Maar ik ben er nu achter dat het veel minder tijd kost om dingen meteen even te doen en je tijd goed te gebruiken. Dan is de klus weer klaar en hoef je er niet meer aan te denken... dat scheelt tijd, frustratie en energie!