Verhuizen is duur, dat is geen geheim. En wij verhuizen dit jaar 2 keer... afgelopen Maart verhuisden wij naar onze tijdelijke woning en, als alles helemaal doorgaat, verhuizen wij in de zomer naar ons nieuwe huis.... zodra het helemaal rond is, vertel ik jullie er alles over!
Natuurlijk kan het niet missen en hebben wij ons best gedaan om ook rondom de verhuizing te besparen, want iedere euro is dan maar weer mooi meegenomen. Ik vertel je vandaag alles waar wij op hebben bespaart en hoe wij dat hebben gedaan, zo is een verhuizing toch nog een stukje goedkoper.
Onderhandelen;
Ons verhuisavontuur begon met de verkoop van onze woning. Je hebt tegenwoordig online makelaars waarbij je als verkoper heel veel dingen zelf doet (en dus veel goedkoper uit bent) Maar je kunt ook onderhandelen. Wij vonden onze makelaar via via en er zijn altijd vaste prijzen voor alle diensten. Denk aan het maken van de foto's etc. Wij onderhandelden een extra video van onze woning erbij voor dezelfde prijs. Daarnaast rekent de makelaar een courtage. Een bepaald percentage van het verkoopbedrag. Met de huizenprijzen van tegenwoordig kost dit je duizenden euro's, dus iedere procentpunt eraf is mooi meegenomen.
Nog even een extra tip; ga bij een makelaar ook af op je gevoel. Als je een goede klik hebt, dan is dat fijner dan een makelaar die helemaal niet bij jullie past. Verkoopt je goede makelaar je woning voor €10.000 meer, dan betaal je waarschijnlijk met liefde die extra courtage. Staar je dus niet blind op de prijs. Wij wilden bijvoorbeeld eerst een online makelaar inhuren, maar vonden daarover eigenlijk heel veel negatieve recensies... zonde als je daar dan voor kiest en uiteindelijk helemaal niet tevreden bent.
Spullen uitzoeken en verkopen;
Hoewel wij al vrij minimalistisch leven (en de voordelen van minimalisme iedere dag terugzien) begonnen wij toch vorige zomer al met het uitzoeken van spullen. Iedereen verzamelt nu eenmaal genoeg, helemaal als je een grotere woning hebt.
Wij hebben iedere keer iets uitgezocht en stuk voor stuk marktplaats en Vinted volgezet. We hebben ook heel veel weggegeven en naar de kringloop gebracht, maar uiteindelijk verdienden we nog zo'n €500,- met kasten, bureau's en andere spullen die weg mochten.
Gas en elektra;
Wij hebben ons gas en elektra contract opgezegd. Vorige zomer liep ons contract af en gingen wij over naar een maandelijks opzegbaar contract. Natuurlijk werden wij ook geconfronteerd met de veel hogere prijzen, maar omdat wij de verhuizing in het vooruitzicht hadden, hebben we extra opgelet. Uiteindelijk kregen wij ruim €400,- terug, mooi bespaard!
Internet en televisie;
Omdat wij naar een tijdelijke woning verhuisden waar alles al geregeld was (elektra, internet, televisie etc.) hoefden wij dat niet meer af te sluiten en betalen wij daar een bedrag per maand voor. Maar... als wij straks naar ons nieuwe huis verhuizen, dan moet het natuurlijk wel weer geregeld worden!
Gelukkig kun je van alles op tijd regelen, dus wij zijn nu al aan het zoeken naar de beste aanbieding en het beste internet. We kunnen het gewoon al afsluiten en in de toekomst laten ingaan. Natuurlijk sluiten we een contract af via een cashback site, zoals Euroclix, dan krijgen we ook nog cashback.
Verhuisdozen;
Toen we alles gingen inpakken, hadden we natuurlijk verhuisdozen nodig.... we wilden er niet teveel kopen, want er zijn ook andere mogelijkheden;
- Denk aan de fruit (bananen/ sinaasappel) dozen uit de supermarkt. Ze zijn groot en erg stevig
Een gemiddeld gezin heeft zo'n 60-80 verhuisdozen nodig. Wij hadden er minder nodig, maar hebben er zelf 20 gekocht en de rest ingepakt in dozen van de supermarkt, die we verzamelden voordat we gingen inpakken.
De verhuizing zelf;
Je kunt een verhuisbedrijf inhuren, maar heb je vrienden en familie, vraag ze dan om te helpen. Wij hadden zelf met onze eigen auto al veel naar onze tijdelijke woning gebracht, dus op de verhuisdag was er al veel weg (al was er natuurlijk nog meer dan genoeg te doen) Dus plan goed en zorg voor hulp.
Kijk ook eens om je heen voor vervoer. Je kunt een busje huren, maar misschien heeft iemand wel een bus of aanhanger te leen. Wij mochten een bus lenen van Dustin zijn werk en onze oude buren hadden een bus die ze aanboden... die was uiteindelijk niet nodig, maar er zijn vaak genoeg mensen die je ergens mee kunnen helpen... Naast vervoer kun je ook denken aan hulpmiddelen zoals verhuisbanden om dingen goed te kunnen tillen, een transport trolley om kasten makkelijk te vervoeren of bijvoorbeeld een steekwagen. Allemaal dingen die je verhuizing makkelijker maken.
Hiermee ging onze verhuizing prima en hielden we de kosten onder controle. Als wij in de zomer verhuizen, dan hoeft er niet zoveel meer mee, dat zal ook weer schelen. We gaan er tegen die tijd in ieder geval weer in de bespaarstand, want verhuizen is al duur genoeg.