Lekker (uit) eten zonder schuldgevoel

 

Wie kent het niet? Een gezellig etentje met familie of je gaat weer met je werk uit eten. Het is tegenwoordig heel gewoon om regelmatig uit eten te gaan of je sociale leven rondom etentjes of "koffiemomentjes" in te plannen. Erg leuk en erg gezellig, maar ook lastig als je eigenlijk wat kilo's kwijt wilt.


Eten wordt ook steeds vaker in verband gebracht met "gezelligheid" Er "moet" altijd iets lekkers bij de koffie en een toetje hoort erbij. Diep van binnen weten we allemaal wel dat dat eigenlijk helemaal niet waar is, maar we doen er meestal wel aan mee. 


Gelukkig heb je zelf op veel momenten ook nog de regie in handen. Of je nou zelf een etentje organiseerd of uit eten gaat. De juiste keuzes zorgen voor een leuke en gezellige avond zonder schuldgevoel! 


Drankjes;

Kies voor water. Ja, dat klinkt saai he?! Maar gelukkig valt dat wel mee. In de meeste restaurants doen ze er een schijfje citroen in, lekker verfrissend! En thuis kun je natuurlijk experimenteren met verschillende fruitsoorten. 

Wil je toch meedrinken? Kies voor rode wijn of rose en hou het bij 1 glas. 


Voorgerechten;

Je hoeft in een restaurant natuurlijk geen 3 gangen te kiezen. Als de rest van het gezelschap dat wel doet, dan wil je misschien wel meedoen, maar mocht dat niet zo zijn, kies dan voor een 2 gangen menu. Een voor en hoofdgerecht of een hoofdgerecht en een dessert. Dit zijn goede keuzes voor het voorgerecht;

- Carpaccio 

- Heldere soep, denk aan groentensoep of een bouillon

- Gebakken champignons

- Kleine salade

Als je mensen thuis ontvangt kun je ervoor kiezen om het voorgerecht tijdens de borrel te serveren. Denk aan rauwe groenten met een lekkere dip of tomaatjes met mozzarella en een blaadje basilicum en laat het broodmandje in het restaurant liever staan als je wilt afvallen! 


Hoofdgerecht;

Wat ik jammer vind, is dat het vlees (of vis) en de koolhydraten vaak de overhand hebben in restaurants. (nou zal dat ook zeker per restaurant verschillend zijn) maar de groenten zijn vaak bijna niet te zien. Kies voor het hoofdgerecht voor een mager stuk vlees of vis, kies bijvoorbeeld voor gegrild en vraag eventueel de saus apart, dan kun je zelf doseren. Vaak worden er frietjes of andere gefrituurde aardappeltjes bij je hoofdgerecht geserveerd. Laat ze staan of neem een klein beetje! 


Heb je een etentje thuis, dan kun je ook kiezen voor een groot stuk vlees met verschillende groenten en wat luxe aardappeltjes. Of bijvoorbeeld (daar zijn ze weer!) allemaal verschillende kleine hapjes. Ik ben daar groot fan van, want je kunt pakken wat je wilt en je kunt zelf de juiste keuzes maken, daar zijn tapas ideaal voor! 

Denk aan schaaltjes olijven, champignons met knoflook, biefstukpuntjes, kip (gemarineerd), gegrilde groenten, verschillende tapenades etc. etc. 


Nagerecht;

Een nagerecht is vaak een echte calorieknaller. Veel suiker en vet en meestal niet echt gezond. Je kunt ervoor kiezen om dit over te slaan en gewoon een kopje koffie of thee te drinken. Maar kies anders voor bijvoorbeeld sorbetijs of nog beter; deel je dessert met iemand anders. 


Geef je thuis een etentje, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor wat echt lekkere luxe bonbons bij de koffie en thee. Dat is net zo lekker als een "gewoon" dessert. 


En zo kun je dus eigenlijk best uit eten of etentjes geven als je wilt afvallen. Het belangrijkste om te onthouden is vooral om wat te compenseren. Eet de volgende dag wat minder en beweeg iets meer en hou je ritme vast, dan moet het lukken.


Hoe doe jij dat? Als je wilt afvallen en er staan etentjes op de agenda? Laat het me weten in de reacties! 














Reacties

Elle op 07-07-2017 10:14

Ik heb diabetes en eet geen vlees en deze combinatie maakt het soms lastig tijdens etentjes. Zoals jij schrijft is de groenten vaak ver te zoeken en krijg ik ter compensatie omdat ik geen vlees eet extra koolhydraten in de vorm van aardappel of bladerdeeg aangeboden.....wat wel lekker is maar niet de beste keus voor mijn bloedsuikerspiegel. Wij gaan niet vaak uit eten en als wij dan gaan vind ik het heel speciaal en kies ik waar ik zin in heb, en calculeer ik extra insuline in mocht het nodig zijn. Qua drinken kies ik water, spa rood of cola light, toetjes heb ik niet altijd zin in of ruimte voor. De dagen erna let ik weer extra goed op.

Groene vrouw op 07-07-2017 10:18

Gewoon meedoen en de dagen erna weer je eigen regime toepassen, zo kom je niet bij!

Van de 365 dagen per jaar is het niet elke dag een etentje, dus lekker genieten.

Hier zijn het de verjaardagen net voor de vakantie.

Verder is het niet leuk voor de jarige die van alles in huis haalt en hun ermee te laten zitten.

amanda op 07-07-2017 10:24

Ik eet juist graag meer koolhydraten, daarin tegen eet ik geen dierlijke producten. Echter eet ik de aardappeltjes niet gefrituurd maar vraag of ze die in de oven willen klaar maken. dan wel minimaal olie anders schiet het nog niet op. Is het niet mogelijk dan vraag ik om wat gekookte rijst ook heerlijk voor bij de salade Of groentes die ik bestel inplaats van een standaard gerecht op de menu kaart. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een kok niet iets speciaals wilde creëren voor mij. Dat ik rekening te houden heb met veel allergieën werkt natuurlijk ook wel mee. Zelden staat er iets op de kaart wat ik veilig kan eten. Bij het reserveren melden wij dit altijd. 

Rinette op 07-07-2017 11:42

Als ik een etentje heb terwijl ik wil afvallen, dan probeer ik zo licht mogelijk te eten. Bijvoorbeeld een maaltijd salade als hoofdgerecht en het voorgerecht/nagerecht over te slaan. En vooral veel groentes te eten. In plaats van een nagerecht neem ik dan een lekkere kop muntthee. Een andere oplossing voor mij is om dan die dag te sporten of de volgende dag beter op mijn calorieen te letten.

siny op 07-07-2017 21:54

Sluit me aan bij groene vrouw.

je hebt toch echt niet dagelijks een etentje? Ik ben zelf afgevallen 25 kg  met weight watchers en al jaren op gewicht, maar als ik uit eten ga doe ik gezellig mee en hou er van te voren en naderhand rekening mee.

Het lijntje hoeft niet altijd strak te staan.

Adriana op 07-07-2017 23:37

Als je al van tevoren denkt dat je een schuldgevoel krijgt door uit eten te gaan dan kan je beter niet gaan, ik ga regelmatig uit eten, altijd tussen de middag omdat dat hier de hoofdmaaltijd is, ik neem altijd een voorgerecht, hoofdgerecht en zeker een dessert, ik heb het nog nooit meegemaaktdat ik het gevoel had dat ik teveel gegeten had omdat de borden niet afgeladen zijn. Na het eten is het meestal een uur of twee en is er nog zoveel tijd om te bewegen en dan s'avonds een simpele salade. Ik geniet er altijd erg van.

Jeannet op 08-07-2017 08:51

Ik doe ook wel eens twee voorgerechten. Het ene dan als voor en het andere voorgerecht als hoofd. Ook lekker.

Nieuwste artikelen;
Oud en nieuw 2017 BE



Hoi! Leuk dat je een kijkje neemt op mijn blog. 

Ik ben Doortje en ik ben 30 jaar, Moeder van Thijs (2012) en onze tweeling Sara & Sofie (2015) 

Elke dag publiceer ik een artikel om 6u over mijn leven, gezonder leven, het moederschap, huishouden, recepten, bewust leven, de financiën en nog veel meer. 

Daarnaast vind je hier regelmatig plogs & vlogs.

Lees en kijk gezellig mee, je bent van harte welkom! 

Instagram
Bekijk ook onze YouTube video's!
Follow